Navelludd, trätofflor och bortsprunga katter..

Ibland blir livet inte riktigt som man tänkt sig. Nej, jag tar tillbaka det där, ALDRIG blir livet som man tänkt sig. Inte trodde väl mina föräldrar att de skulle uppfostra en blond liten flicka som springer omkirng halvnaken på ett sommarland och åker Extremefly med killar i speedos. Nej, det var nog inte det de hade i åtanke när de lärade mig att jag är en fri individ och att jag är älskad precis som jag är. Men allt är ju tolkningsbart och jag gjorde min egna tolkning.
Imorgon är sista dagen på jobbet och sen slipper jag sitta i sveriges minsta by varenda dag en halvtimme efter jobbet och bara gömma mig i busskuren för att ingen ska se mig och av den enkla anledningen att när jag går från jobbet till bussen har jag gått igenom hela byn, vilket tar mig ungefär 3 minuter och 24 sekunder. UNGEFÄR! Kobajs är doften som slår emot min näsa varje dag som jag hoppar av bussen halv sju på morgon i byn som ännu inte vaknat. Och som om det inte vore allt, så är där en obehaglig man(gubbe) som står och väntar på busshållsplatsen som jag tar bussen ifrån på morgonen, där står han med brungula tänder(tand) han har inte så många och tjocka variga läppar, stor näsa och sunkiga kläder, och sin lilla JYSK-påse i handen. Imorse började han prata med mig, jag bara grymtade något otrevligt till svars, då jag nyss tittat på klockan och konstaterat att det var fyra minuter kvar till bussen skulle komma och att jag kunde ha cyklat sju minuter över sex istället för tre minuter över och ändå hunnit. Men denna obehagliga man sitter på bussen när jag är påväg hem också.. Han sitter där o ler med ett leende som skulle få den tuffaste människan att må dåligt och springa o gömma sig där sitter han o pratar med busschafören fast det mitt framför ögonen på honom står en skylt 'Att prata med chafören är förbjuden under turen" men vad förväntar man sig av en man vars enda ägodel tycks vara hans sommarkort på bussen och jyskkasse. Chafören tycker väl synd om det lilla livet, eller så är de av samma kött och blod, härom dagen satt jag och försökte höra vad de sa, men blev blixtstilla och illamående när jag upptäckte att jag åkte ensam på en buss med en man som ser ut som Göran Persson en dålig dag och en busschaför som stolt berättar om han o kompisens resor till thailand där de har nya kvinnor varje gång de kommer ner, visst det blev lite dyrt i längde, men det var de värt.. Alltså, jag sitter där ensam på bussen med en man som köper sex och en man med en jyskkass. Jag höll tummen på stoppknappen och funderade på att trycka och hoppa av mitt i ingenstans och springa hela vägen hem. Men just då svängde bussen och stannade och plockade upp en ny passagerare, nu skulle jag inte vara ensam, men för säkerhet skull skickade jag iväg ett sms med en beskrivning av männen på bussen och ett mess att är jag inte hemma innan halv sex, så har jag blivit kidnappad.
Idag gick jag hem tidigare från jobbet, skulle hinna med ett viktigt möte, satt på bussen och tittade på en flicka som såg ut som hon sålt smöret och tappat pengarna, eller nej, hon hade nog hunnit tappat smöret innan hon ens fått pengar. En mullig tjej, nej, lite mer än mullig, ni vet sådär lagom rund, där man tror att de har hängpattar ner under navlen men upptäcker i glädje att det bara var lite överflödigt fett som korvat sig. I vilket fall som helst, satt denna uppenbarlesle där i den minsta klänning jag sett som inte fick henne att framhävas på ett sätt som inte vara till hennes fördel, med rödfärgat hår i en slarvig fläta och till detta underverk hade hon trätofflor. Ja, gott folk, ni läste rätt, trätofflor. Blommiga dessutom. Men jag har överseende, livet blir inte alltid som man tänkt sig. Ingen kan väl klandra en människa som andas in kobajsdofter hela dagen att de är så höga av dessa gaser att de helt omedvetet tar på sig något som är så fel att de snart ringer från Kumla och säger att en psykopat är på rymmen och man beskriver henne som rödhårig, fett och ägare till ett par blommiga trätofflor. Men trots det hade hon ett söt ansikte där bakom alla hennes hakor och om man tittade förbi kinderna som tycktes svälja hela hennes ansikte kunde man se ett par sorgsna men intressanta blå ögon. Hon satt och läste en bok på bussen och när jag tittade närmare upptäckte jag att hon läste en bok av Oscar wilde och tänkte, att kanske fanns det hopp för flickebarnet iaf. Jag frågar alltid mig själv om jag gör rätt i att bara låta dem passera i sina träskor utan att någon talar om för dem att de har varit skottpengar på träskor sedan hitler tvingade sina judar att gå barfota. Men jag var tyst och blundade. Tänkte att de var bäst så. Slöt ögonen och bad en tyst bön. Jag kom hem till slut iaf. I lagom tid så jag skulle kunna förbereda mig mentalt inför att mötet och hinna klä om. Lägga ihop mina papper och leta rätt på en bra fungerande penna. Då upptäcker jag till min förskräckelse att mötet inte alls började halv sex utan halv fem. Herregud, fick en raket i rumpan och började springa omkring som jag skulle försöka vinna osmedalj i den mest svettiga o anfådda i Kina. Duschade och klädde på mig, tog astmamedicinen för att inte dö av utmattning, ringde mormor för att få skjuts så jag skulle hinna och vara redo inom loppet av tre minuter. Kommer till mötet anfådd och inhalerar ytterligare en dos medicin för att mötas av undrande blickar "Hej Felicia. Vad har du på hjärtat idag?" "ja, det är ju möte och här är jag. Men nu är jag osäker, jag ska inte vara här idag, eller hur...?" De tittade på mig och skakade på deras små huvuden och jag fick andas ut och traska ut genom dörren igen. Jag kände mig förtvivlad och vilse, som jag kan tänka mig att turisterna känner när de kommer till simrishamn o i sin desperation letar efter JC för att upptäcka att de närmaste JC vi har är netto. Ibland blir det helt enkelt inte som man tänkt sig. Så nu har jag dunkat mitt huvud i väggen i trekvart och berättat hur jäkla värdelös jag är, ringt försäkringsbolaget för att få ut pengar för min ituslagna vägg, som kompensation för att jag gick miste om en timmes lön idag, pga misstaget med mötet, men när jag insåg att självrisken var på 1500kronor fick jag nöja mig med att förlora en timmes inkomst och vara glad över det lilla, jag fick en promenad och fick nyss reda på genom radion att det på vår lilla planet inkommit rapporter om att tusen människor i vår närvaro för närvarande springer omkring som zombier. Jag tror att niohundranittionio av dem bor i simrishamn och att en av dem gått vilse och hamnat på färjan till bornholm. Bor det ens tusen personer i Simrishamn? det är frågan, frågan är hur länge det ska dröja innan jag dras med ner i skiten. Innan jag förvandlas till en omkringgående flicka som är så upptagen med att just vara zombie att jag missar alla chanser att flytta härifrån, sitter på byckarn varenda eviga kväll och dricker öl, utvecklar ölmage, hänger mig i ett skärp lånat av en av stammisarna i parken bland a-lagarna och hänger där i trädet i flera veckor innan någon ens börjar sakna mig. Då sågar de ner trädet och slänger mig i en container. Nej. Nu är klockan fem i åtta och det är dags att krypa ur sitt lilla skal och springa en runda.

Nej, ni har rätt. Felicia springer inte. Det är mot alla hennes principer. Så självklart kommer jag stanna framför datorn några århundrande till. Inte trodde jag väl när jag började inse att jag var en individ att mitt öde skulle vara Simrishamn och en torsdagkväll framför datorn. Men som sagt, det blir aldrig som man tänkt sig. Och det kunde varit värre, jag kunde haft ett par blommiga trätofflor..........


Kommentarer
Postat av: Emma

detta får jag läsa när jag har tid:)men det börjar bra så det är svårt att slita sig! snart snart..

2008-08-14 @ 20:18:53
URL: http://wmma.blogg.se/
Postat av: Ywon

oroa dig inte ,var inte så melankolsik jag tycker det är jävligt humorisktikt hur pitoreskt och klaustrofobiskt simirshamn är ps du kommer härifrån så du behöver inte oroa dig !!!



2008-08-16 @ 21:41:07

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0