ojoj

Efter mitt inlägg om Jämställdhet, så blev det debatt, kanske på sin plats att man borde förklara sig lite då.

Kära vänner, det där med "maskulinerna" det var så mkt ironi bakom det att det kankse blev seriöst, men även om jag tycker jämställdhets debatten är överdriven och börjar gå åt fel håll, och tycker det här med feminister är ett underligt fenomen, så är jag väl inte dum heller. Men oj, vad folk verkar tro det..! to.m folk jag känner.

Till nästa del, det där med att kvinnor ska vara stolta över att de får se sitt barn växa upp, då menar jag ju självklart de kvinnor som gör valet från början att skaffa barn, jag må vara väldigt gammeldags och konservativ, men säger inte det sig själv? att om man väljer att skaffa barn, så är det för att man vill ha barn.. Inte sant? Och isf så tycker jag att kvinnor OCH män, för all del, ska ta hand om sina barn på bästa sätt, och jag tror det i de första åren är viktigt att ha barnen så nära hemmen som möjligt. Och Ja, Linnea jag är Moderat och jag tycker jobben är viktiga, men jag tror inte det finns en enda människa i världen som inte tycker BARNEN är viktigare! I det samhället jag försökte måla upp, som jag ser är på väg att växa fram (ni kan ju byta näthinna med mig, om ni har missat det jag ser, eller jag få era, för ni verkar ju blunda åt en massa, måste vara skönt..) är inte barnen längre i fokus, barnen skyms undan, det är egentligen barnen det är synd om. Barn blir inte sedda, vi ser utveckligen i skolor, där barn vill bli uppfostrade av skolan, för de missat det hemma, på arbetsplatser, där unga kommer in, då de missat att bli uppfostrade hemma och skolan kunde inte heller fixa det, klarar sig inte på arbetsmarknaden (om de ens får jobb) för de vet inte hur man ska bete sig. Och ja, jag vet hur det är med våldtäkter och likande (tro mig, jag vet nog bättre än ni tror att jag gör) och det är verkligen något fruktansvärt och vi borde skärpa straffen för det, liksom vi borde skärpa straffen för alla brott. Men det handlar inte heller om jämställdhet, det handlar om allas lika värde och det finns män också som inte blir behandlade som de borde.Så egentligen borde slutsatsen vara att alla borde bli LIBERALER, eftersom man som liberal ser till individen, och inte hör jag att ordet kön ens är inblandat där..!
Klart att man ska ha ett VAL, jag älskar val, val är viktiga, val är något som stänger en massa dörrar, men öppnar fönster..! Val ska vi alla ha, valet att gå upp på morgonen, valet att gå till skolan/jobbet, komma hem till familjen, en tom lägenhet, till krogen osv..
Jag har alltid drömt om ett liv utan familj, inga barn, ingen man, bara jag och världen, åka vart jag vill utan att ta hänsyn till någon annan, för det är ju det man slipper när man är själv, ta HÄNSYN, helt underbart ju. Fast på sista tiden har tankarna gått på helvarv, vad är egentligen ett liv utan FAMIlJ? vill jag verkligen ha ett liv utan familj.. nej, det vill jag nog inte, jag vill ta hänsyn till andra, jag vill se ett liv växa fram. jag vill, jag vill jag vill..

Det kanske bara är jag som känner att vi är tillräckligt jämställda så fort vi fått vår lika lön, som jag också tycker. Men kvoteringar te.x vem VÄLJER det? Tänk att veta att man fick ett jobb för att man var kvinna, inte för ens kompetens utan för att man var kvinna, inte skulle jag vilja ha jobbet inte.. eller som man veta att kvinnan fick det fast han som man hade bättre förutsättningar.. Helgalet. Vi är skapta man och kvinna, vi är formade olika, låt oss förbli olika!


Tack för att ni reagerar, det gillas !

Kommentarer
Postat av: Johanna

Är feminism ett underligt fenomen? Tack vare kvinnokampen, ja, tack vare feministerna som kämpat genom tiderna har vi fått rösträtt, rätt till fri abort osv. Utan feministernas kamp kan man ju undra hur det hade sätt ut i samhället. Vill inte ens tänka på det. Och det där med könskvotering. Vet du varför man har lagt fram ett sådant förslag överhuvudtaget? Det handlar om att kvinnor inte får jobb pga. att de är kvinnor. Det är inte deras kompetens som avgör varför de inte får jobb, det är för att det är kvinnor. Annars hade aldrig föslaget om könskvotering dykt upp. Jag har ett förslag angående det här med att vara hemma hos barnen. Inför en lag om lika mycket mamma och pappa ledigt. Då får barnen vara lika mycket med mamma och pappa, det tror jag är oerhört viktigt för ett barn! Och skulle vi införa detta, hade det varit ett plus för jämställdheten (som idag anses vara en väldigt viktigt fråga, bl.a. när det gäller att bekämpa fattigdom, det visste du kanske inte) . Om en man och kvinna söker jobb, och vi säger att kvinnan har högre kompetens än mannen, så kommer antagligen mannen att få jobbet. Vet du varför? Jo för att arbetsgivaren tänker att kvinnan kanske kommer att skaffa barn, och då förlorar ju han en hel del den tiden hon är hemma med barnet. Om männen och kvinnorna delade på föräldrarledigheten hade detta problem inte uppstått, det hade blivit mer jämställt OCH barnet hade fått vara lika mycket med mamma och pappa. Skit bra! Jag förstår inte hur man kan tycka att jämställdhetsdebatten är överdriven och att feminism är underligt. I Sverige har våldtäkterna och kvinnomisshandeln ökat, det är stort samhällsproblem. Då kan vi ju inte bortse från feminism. Självklart ska vi se till alla människors lika värde oavsett kön. Men problemet är att det är kvinnorna som får spö i hemmet och det är kvinnor som blir våldtagna. Detta handlar ju om kvinnor som drabbas av fruktansvärda övergrepp ochdå kan man inte bortse från könet. Det vore helt orimligt. En annan sak man kan tänka på är att i varje kommun (om den inte är liten, då samarbetar man med en annan kommun) har kvinnojourer. Där tar man emot blåslagna, våldtagna, hotade, torterade kvinnor etc. Om det inte handlade om kön, så hade det inte existerat några kvinnojourer. Men nu är det så att kvinnor förtrycks i vårt snälla land Sverige och i hela världen. Därför är feminismen livsviktig. Feminism handlar om så mycket mer än jämställdhet. Feministerna talar om kropp, integritet, frihet, lagar etc. De försöker även finna en bakomliggande orsak till kvinnoförtrycket. Jämställdheten sysslar med lagar. Lagar räcker inte för att få bort kvinnoförtryck. Vi måste försöka hitta en orsak och ändra folks attityder. Ändast då kan vi nå förändring och rättvisa. Vi är skapta man och kvinna, du vet att vissa föds dubbelkönade, vad kallar du dom? Det tredje könet? Men nu måste jag bara undra kring den meningen du skrev, menar du på fullt allvar att kvinnan ska förbli förtryckt, gömd i mannens skugga? Menar du verkligen det? Jag kämpar mot kvinnofötryck, och tänker inte gömma mig i någon annans skugga. No Way.

2007-12-16 @ 13:43:07
Postat av: Anonym

omvänd särartsfeminist?

2007-12-16 @ 18:57:27

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0